Geen cent erbij

Uit Tubantia, zaterdag 30 oktober 2021.

GEACHTE REDACTIE – LEZERSBRIEVEN

Ouderen doen er niet meer toe

50Plus stelt vragen in de Senaat en er verschijnen columns met koppen als: ‘Het pensioenakkoord hoort in de prullenbak’. Het nieuwe pensioencontract is ingewikkeld en risicovol. En Tweede Kamerleden lijken geen interesse te hebben in dit zo belangrijke onderwerp. Waar gaat dit naartoe?

Er is bedacht dat een pensioenstelselwijziging noodzakelijk is. Gepensioneerden en spaarders zouden financieel beter af zijn met een eigen pensioenpotje. Het moest toekomstbestendig zijn, meer zekerheid bieden en indexatie zou weer mogelijk zijn. Zo is het ons voorgeschoteld door minister Wouter Koolmees (D66), de vakbonden en De Nederlandsche Bank. Maar worden die beloftes waargemaakt? Nee! Het overgaan naar een nieuw stelsel gaat gepaard met een flinke waardevermindering en de komende tien jaar lijkt er niet geïndexeerd te worden. Een hele generatie ouderen zal nooit een geïndexeerd pensioen ontvangen. Een flinke groep winkelt onvrijwillig en vol schaamte bij de voedselbank, bezuinigt ’s winters door de thermostaat laag te zetten en door vroeg naar bed te gaan. Zo gaat men hier om met ouderen.

Woekerpolis 2.0

In de pensioenpotten zit momenteel 18 miljard euro. En toch krijgen gepensioneerden er geen cent bij. Het geld vloeit rijkelijk naar de jongere pensioenspaarders, al leveren zij ook in. De komende jaren mogen de werkenden steeds meer pensioenpremie ophoesten, maar wat krijgen zij als ze pensioengerechtigd zijn? De onrealistische rekenrente blijkt gestoeld op een foutieve berekening. Professor Werker die het voor DNB heeft ontwikkeld, erkende dit. Waarom ging Koolmees hiermee door en krijgen we een woekerpolis 2.0 in onze maag gesplitst.

Het nieuwe pensioenstelsel is een stelsel van beloven en beroven (HP/de Tijd). In de aanloop daarnaartoe floreert de pensioenbusiness als nooit tevoren, maar de mensen die het geld hebben ingelegd delen daar niet in mee. Weet u dat wanneer u AOW krijgt met 66 jaar en vier maanden, uw pensioenfonds daar niet van uitgaat. Het gaat uit van uw 68ste levensjaar. Dus u wordt hierop ook gekort. Tijdens je werkzame leven heb je de verdiensten van één dag per week ingelegd bij je pensioenfonds. Gedwongen, en je krijgt niet waar je recht op hebt.

Meer bedreigingen

De onduidelijkheid en betrekkelijke stilte rondom de pensioenen zorgt ervoor dat mensen zich geen zorgen maken. Toch beginnen de geluiden langzaam door te klinken. Hoogleraren en juristen wijzen op de gevaren. Vooral ook voor de mensen met een klein pensioen. Maar de bedreigingen houden niet op. Zo gooide het Internationale Monetair Fonds een balletje op om de chaos compleet te maken. De eigen woning moet worden belast in box 3. Heb je eindelijk je huis afbetaald, zodat je wat financiële armslag hebt, en dan dit weer. Ouderen, ze lijken er niet meer toe te doen.

L. Stoevenbeld, Hengelo

30-10-2021 Tubantia