KBO-Enter 40 jaar

KBO-Enter 40 jaar, feestmiddag 15 december 2018.

Zaterdag 15 december 2018, buiten is het om het vriespunt en binnen in  het Trefpunt is het lekker warm. Deze middag treffen zich mensen om samen te vieren dat KBO-Enter 40 jaar bestaat. Het belooft een gezellige middag te worden. De opkomst is goed meer dan 100 mensen zijn aanwezig. Nadat ieder is voorzien van koffie of thee met roomsoes wordt er stilgestaan bij het 40-jarig bestaan.

In het begin kwamen de KBO-leden samen in het Mariahöfke achter de R.K. kerk. Er werden middagen en avonden georganiseerd voor ouderen.  Er werd dan gekaart, gesjoeld, film gekeken en er werd bingo gespeeld, vooral dat laatste. Het kaarten is later uitgegroeid naar wat het nu is, een gezellige middag voor velen.

In de archieven is niet zo heel veel terug te vinden van de oprichting. 40 jaar is een hele tijd, toch als je kijkt wat er ten tijde van de oprichting gaande was, lijkt het nog maar kort geleden. In het oprichtingsjaar 1978 waren er 3 pausen. Nederland werd tweede bij de wereldkampioenschappen voetbal en er waren maar liefst 5 nederlanders die een etappe wonnen in de Tour de France.

In 2003 werd het 25-jarig jubileum groots gevierd. Tijdens de jaarlijkse gengelavond waren er tal van activiteiten onder het motto Senioren in Beweging. Ook werd er een grote loterij georganiseerd, waaraan geestdriftig werd meegedaan. Ook werd er toen al gesproken over het feit dat ouderen zich langer jong voelen, waardoor ze denken dat KBO niets voor hen zou zijn. Dat is iets wat je nu ook nog wel veel hoort.

Desondanks werd in 2006 het 500ste lid begroet. Het zal ongeveer de top zijn geweest van het aantal leden. Zo’n 13 jaar eerder was het aantal leden nog maar 63. Helaas loopt het ledental heden ten dage terug. In 2014 waren er nog ruim 400 leden. Momenteel zijn er 330 leden.

KBO-Enter is een campagne gestart om het aantal leden niet verder terug te laten lopen, of misschien zelfs te laten stijgen. Er zijn overigens redenen genoeg om lid te zijn of lid te worden van de KBO Enter. Als je alleen al kijkt naar activiteiten die werden en worden ondernomen. Of het nu fietsen, wandelen, kaarten, bingo spelen of genieten van een voorstelling is, er is altijd wel iets waar men aan mee kan doen.

Met name de jaarlijkse busreizen zijn tot op heden een groot succes. Het is altijd een gezellig uitstapje waarbij zelfs tijdens de reis wordt gekaart op het terras. Dit jaar gingen we met een heuse dubbeldekker op reis. Eerdere busreizen gingen onder meer naar Papenburg, Volendam, de kopie van de nachtwacht te Dalfsen, Passieflora en noem maar op. Zo kom je nog eens ergens.

Terug naar de feestmiddag. Het zangduo Voicezus bracht de stemming er goed in. Ze brachten onder meer muziek ten gehore uit de tijd dat velen van de aanwezigen nog wekelijks uitgingen. Zo herkenbaar dat men spontaan mee ging zingen. Menigeen kwam van de stoel om mee te doen met de polonaise. Natuurlijk was er gelegenheid om te babbelen met elkaar. De middag werd afgesloten met koffie, thee en iets er bij. Bij het weggaan kregen de aanwezigen nog een presentje mee te herinnnering aan deze geslaagde middag.

Buiten stonden de vrijwilligers van de kerstwandeling van kerk naar kerk al klaar om er voor te zorgen dat kinderen hun lampioen konden bemachtigen in het Trefpunt.