KBO-Ov, feb.2023

KBO-Overijssel, nieuwsbrief  2023 nr. 1, febr 2023

Beste mensen,

Voor u ligt de eerste nieuwsbrief van 2023. Een jaar waarin we hopelijk in rustiger vaarwater komen en de diverse veranderingen goed tot hun recht zullen komen. Zoals een vernieuwde ledenadministratie, ons nieuwe logo, een vernieuwde website en een nieuw ledenblad.

Door de hectiek van het afgelopen half jaar zijn berichten en verslagen van activiteiten helaas niet in de nieuwsbrief gekomen en daardoor niet meer actueel, onze excuses daarvoor.

Om de afdelingen goed te informeren krijgt u weer geregeld een nieuwsbrief. Heeft u suggesties, opmerkingen of iets te melden dat ook voor andere afdelingen interessant is? Stuur ons uw bericht via info@kbo-overijssel.nl

Het “ONS” magazine voor senioren in Overijssel

U ontvangt al weer het tweede nummer van het ledenblad: “ONS” Overijssel. Dat is het resultaat van de samenwerking met KBO Brabant, Gelderland en Limburg. Limburg en Brabant hebben een eigen editie, terwijl Overijssel samen met Gelderland een eigen editie heeft. Samen delen we de basisinhoud. Waarin overigens ook volop aandacht is voor alle vier de provincies. Noord-Holland geeft een eigen magazine uit. De voorzitters van de vijf uitgetreden bonden vertelden over het nieuwe Senioren Netwerk Nederland, opgericht om samen op te komen voor de belangen van onze senioren!

Het ONS magazine en de bezorging daarvan is een hele exercitie geweest. Niet alles liep meteen op rolletjes maar dankzij de inzet van Jos Nijland en enkele bestuursleden, het kantoor, de rayon bezorgers en de bezorgers die het blad bij u in de bus hebben gedaan, is het weer gelukt.

Wat de inhoud van het blad aangaat hebben we nog wel een paar slagen te maken waar het gaat om de informatie vanuit de afdelingen in Overijssel. We zijn daarvoor een redactiecommissie aan het vormen.

Inmiddels is Mieke Degens voor de regio Salland de contactpersoon en voor regio Twente is dat Lily Altena. Zij zijn bereikbaar via info@kbo-overijssel.nl  (ter attentie van één van beiden).

Bij hen kunt u uw ideeën en onderwerpen aandragen, die voor alle senioren interessant zijn. In de redactiecommissie is Janine Oosterhuis degene die daarna graag met u in gesprek gaat voor eventuele plaatsing in het “ONS” Magazine. Laat het credo van onze vereniging, “Omzien naar elkaar” leidend zijn. Samen kunnen we een mooi en interessant magazine maken.

Kortingen en voordelige contracten

De ziektekosten verzekering die u via het Zilveren Kruis heeft, loopt dit jaar gewoon door net zoals het energiecontract. Dit jaar gaan we met andere aanbieders om tafel om te kijken of we daar gunstiger voorwaarden voor u kunnen bedingen. In de loop van het jaar laten we u de resultaten weten en op welke wijze u hiervan kunt profiteren.

De Website

De ontwikkeling van de Website verloopt voorspoedig en de uitrol voor de afdelingen is eind februari te verwachten.

Wet Toekomst Pensioenen

21 februari 2023 hebben we als Senioren Netwerk Nederland in samenwerking met de SP de bezwaren tegen de Wet Toekomst Pensioenen aan de Commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Eerste Kamer overhandigd.

Provinciale Verkiezingen

24 februari 2023 hebben we een bijeenkomst met kandidaten voor Provinciale Staten gehad om de relatie die we hebben met de Provincie Overijssel te bevestigen en waar mogelijk te versterken.

Nieuw Kantoor voor KBO Overijssel

Per 1 maart 2023 gaan we verhuizen naar de Pastorie van de Kerk Heilige Kruisverheffing te Raalte.

Adres: Kerkstraat 8, 8102 EA RAALTE. Ons telefoonnummer en emailadres blijft hetzelfde.

Ontmoetingsdag rond zingeving

De commissie identiteit en zingeving van KBO-Overijssel nodigt u uit voor de jaarlijkse ontmoetingsdag rond zingeving op:

Woensdag 22 maart. locatie: Het Centrum, Constantijnstraat 7a, 7442 MC Nijverdal.

Het thema van de dag luidt: De tijd van je leven!

Het programma start om 9:30 uur met een inloop en eindigt om 13:00 uur met een gezamenlijke lunch. Graag aanmelden via info@kbo-overijssel.nl vóór 14 maart.

De kosten bedragen € 7,00 p. p. Contant te voldoen op 22 maart.

Senioren Netwerk Nederland al volop actief

De vijf KBO bonden (Brabant, Noord-Holland, Gelderland, Overijssel en Limburg) hebben zich voor de landelijke belangenbehartiging verenigd in het Senioren Netwerk Nederland (SNN). In het nieuwe jaar is SNN ook al direct in actie gekomen. Op LinkedIn plaatste Groen Links Kamerlid Corinne Ellemeet een oproep voor input over de aanpak van problemen in de zorg aan kwetsbare ouderen. Daarop klom het SNN direct in de pen en stuurde een uitgebreide brief naar het Kamerlid.

Haar reactie:

“Wat geweldig dat jullie zo veel moeite hebben genomen voor een reactie op mijn vraag. Echt nuttig jullie informatie. Ik ga er mijn voordeel mee doen bij de debatten over de ouderenzorg. Laten we vooral contact houden”.

Zaterdag 21 januari was het SNN ook aanwezig bij het Actieberaad in Utrecht tegen de nieuwe pensioenwet. De behandeling van deze wet in de Eerste Kamer is uitgesteld tot na de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Het is duidelijk dat veel senioren grote twijfels hebben over de waardevastheid van hun pensioen na invoering van de nieuwe wet. Alle reden voor SNN om in actie te komen.

Ook waren wij als KBO-Overijssel op 24 januari aanwezig in Den Bosch bij een presentatie van Jos de Blok over buurt wonen. Waar wij u later meer over zullen informeren.

En vorige week kwam SNN samen met andere seniorenorganisaties in actie met een persbericht n.a.v. het onderzoek naar digitaal bankieren van De Nederlandse Bank in verband met het sluiten van vele regiokantoren/filialen.

DRINGENDE OPROEP VOOR AFDELING ENSCHEDE

We zoeken iemand voor afdeling Enschede die contact persoon wil zijn, om samen met KBO-Overijssel de belangen van de leden te waarborgen. Stuur een mailtje naar info@kbo-overijssel.nl  met uw telefoonnummer. Wij geven u graag meer informatie.