KBO-Ov, apr.2023

Nieuwsbrief KBO-Overijssel 2023 nr. 2
___________________________________
Beste mensen,

Langzaam komen we tot een situatie waarbij we de hoeveelheid extra werk achter ons kunnen laten en alle aandacht weer kunnen richten op onze speerpunten waarbij we de behartiging van uw belangen op een nog hoger peil brengen. Er staat tenslotte nogal wat op stapel.

Te beginnen bij de Wet Toekomst Pensioen die in de laatste fase is aanbeland, komt de wet erdoor in de Eerste Kamer? Er is nog steeds een meerderheid voor helaas. Natuurlijk zullen we er alles aan blijven doen om te proberen de senatoren op andere gedachten te brengen. Wij hebben ons, mede op verzoek van enkele organisaties, waaronder omroep Max, voorbereid op wat we kunnen doen als de wet er toch komt. We hebben daarvoor een claimstichting opgericht die voldoet aan de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (Wamca). We hebben gesprekken gevoerd met diverse advocatenkantoren om uit te vinden welke juridische procedures het meest kansrijk zijn. Wij houden u op de hoogte en zullen de besturen daarover bijpraten tijdens de regiobijeenkomsten op 25 april.

Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten Provincie Overijssel

Verkiezingsbijeenkomst: we hebben een goed bezette bijeenkomst gehad waarbij 9 partijen die deelnamen aan de Provinciale Staten verkiezingen zich hebben gepresenteerd en unaniem aangegeven hebben de relatie die KBO en PCOB met GD hebben te willen continueren.

We zijn het aftredende college erkentelijk voor de open en coöperatieve wijze waarop we de afgelopen periode hebben samengewerkt. In het bijzonder de gedeputeerden Monique van Haaf en Roy de Witte waarmee we nu nog lopende projecten in gang hebben gezet.

De projecten om de leefbaarheid in onze mooie provincie te optimaliseren

“Goedbezig” met de vrijwilligerssteunpunten dat vorig jaar en dit jaar loopt heeft voor diverse afdelingen aandacht gegenereerd.

“Over wonen van senioren gesproken” Onder leiding van Eddy oude Wesselink hebben we een project klaar gezet waarin we bewustwording en wensen aangaande senioren huisvesting gaan uitvoeren.

Daarnaast houden we dit najaar een tweetal thematafels over wonen en zorg met hulp van Stimuland. Deze projecten voeren we samen met de PCOB uit. Ook over de projecten zullen we op 25 april informatie verstrekken zodat u kunt zien op welke wijze u de belangen van uw afdeling en uw leden optimaal kunt dienen.

Tijdelijk Noodfonds Energie biedt steun aan kwetsbare huishoudens

Kwetsbare huishoudens met een hoge energierekening kunnen tot 30 april 2023 terecht bij het Tijdelijk Noodfonds Energie. Het Noodfonds betaalt voor huishoudens die in aanmerking komen voor steun, een deel van de energierekening van oktober 2022 tot en met maart 2023. Het Tijdelijk Noodfonds Energie bestaat om te helpen voorkomen dat mensen energieschulden opbouwen. Het Noodfonds is er voor huishoudens met een hoge energierekening en een laag inkomen of laag middeninkomen.

Wie kan steun aanvragen van het Noodfonds?
Huishoudens komen in aanmerking als:

• Het inkomen laag is: maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent met de nieuwe cijfers dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 2.980,- (alleenstaand) of € 4.180,- (samenwonend).
  • Huishoudens hebben zelf een contract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier. De rekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 10 tot 13 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen.

De Noodfonds-check

• Het aanvragen van het Noodfonds begint met de Noodfonds-check.
  • De Noodfonds-check doe je via de website https://www.noodfondsenergie.nl/
  • Met deze korte check kun je zien of jouw aanvraag een kans maakt.

VACATURES KBO Overijssel

Sinds 1 maart 2023 is het kantoor van KBO Overijssel gevestigd aan Kerkstraat 8 te Raalte.

We hebben daar, in de pastorie van de Kerk van de Heilige Kruisverheffing, op de eerste verdieping, een prachtige plek gekregen nadat we ons “oude” kantoor aan de Passage, wegens geplande nieuwbouw moesten verlaten. We zijn dan ook heel dankbaar dat het kerkbestuur ons deze mogelijkheid biedt.

De diverse afdelingen doen regelmatig een beroep op ons kantoor, daarom zoeken we versterking en hebben we een VACATURE:

Wij zoeken voor ons kantoor in Raalte iemand die op basis van vrijwilligerswerk met een vergoeding in overleg, naast onze vaste medewerker, voor acht uur per week licht administratief werk wil doen. Dat werk bestaat voornamelijk uit het actueel houden van onze website en de ledenadministratie.

Is uw belangstelling gewekt, wilt u zich inzetten voor de maatschappij en iets betekenen voor uw medemens en wilt u meer informatie? Neem dan contact op met ons bestuurslid Jos Nijland tel. 06 21 26 45 73

Ook is het bestuur van de KBO-Overijssel dringend op zoek naar nieuwe bestuursleden. Wegens overlijden van ons bestuurslid Hans Ellenbroek is er een vacature ontstaan. Het zou fijn zijn als u zich aanmeldt en het bestuur komt versterken. Neem contact op met onze voorzitter Herman Pieper tel. 06 51 04 32 78

Bestuur KBO Overijssel

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.