Ouderenbond in opstand

Ouderenbond komt in opstand tegen verlaging van AOW

De VVD had het voor de verkiezingen nog zo beloofd: de AOW zou gekoppeld blijven aan het minimumloon. Oftewel, als die laatste stijgt, stijgt die eerste mee. Maar het nieuwe kabinet ziet daar nu toch van af.

ARJAN TE BOGT

Precies weet Herman Pieper het zo niet. Zijn AOW, het basispensioen voor mensen van 67 jaar of ouder, zal zo’n 700 tot 800 euro in de maand zijn. Geen vetpot, maar voor de voorzitter van ‘ouderenbond’ KBO-PCOB Overijssel is het extra. Hij ontvangt ook nog pensioen. Er zijn leeftijdsgenoten in deze regio, zo weet hij, die het een stuk minder hebben. En heel afhankelijk zijn, van de hoogte van de AOW.

Het is voor die mensen dat de Oldenzaler – oud-fractievoorzitter van de VVD in Provinciale Staten – samen met andere ouderenorganisaties en de FNV op de barricaden gaat, tegen het voornemen om de AOW voortaan niet meer te koppelen aan het minimumloon.

Al sinds de jaren 80 is dat wel het geval: als het minimumloon omhoog gaat, stijgt de AOW procentueel even hard mee, net als andere uitkeringen.

Onzalig voorstel

Dat de coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie het nu anders wil inrichten, onder meer met een hogere ouderenkorting, is tegen het zere been van Pieper. Hij vreest dat de AOW op deze manier de komende jaren een steeds lager bedrag wordt, en er op termijn zelfs definitief een streep door gaat. Het ‘onzalige voorstel’ viel de Oldenzaler ‘rauw op het dak’. “Het lijkt soms wel alsof senioren aan alles schuldig zijn.”

Hoeveel Twentenaren volledig afhankelijk zijn van de AOW, weet hij niet. “Maar er zijn veel senioren die maar een klein pensioentje hebben.” In de ogen van Pieper moeten zij kunnen vertrouwen op consistent beleid. Hij hekelt zijn partij, de VVD, die nota bene in het verkiezingsprogramma had staan de AOW en het minimumloon niet los te koppelen. “Vanuit die hoek verwacht ik ook steun.”

Geen contributie

Binnen die VVD is dit punt uit het regeerakkoord niet goed gevallen, blijkt uit een brief van een lid aan de fractie in Overijssel. Daarin worden seniorenleden, ook die van D66, CDA en ChristenUnie, opgeroepen om hun contributie niet te betalen, tot duidelijk is dat er niet aan de koppeling getornd wordt.

Zet ons niet buitenspel, wij willen dat de beloften worden nagekomen

-Herman Pieper KBO-PCOB

‘We zijn met een groot aantal in Nederland, en zijn tot nu toe trouwe aanhangers van de politieke partijen’, schrijft het VVD-lid. ‘Dus zet ons niet buitenspel, wij willen dat beloften worden nagekomen.’

Lex Schukking, Statenlid voor de VVD, kent die brief ook. De Oldenzaler vindt deze actie ‘te kort door de bocht’, maar snapt de frustratie. “Wij denken dat het kabinet hier iets aan moet doen. Dit is een punt dat moet worden gecorrigeerd.”

Hij spreekt deze week nog met Kamerleden van zijn partij, en zal dit onder de aandacht brengen. “De inflatie is hoog. Als dit achterblijft, zullen voor sommige mensen de levenskosten te hard stijgen. Het lijkt alsof ze denken: ouderen hebben een goed pensioen. Maar dat geldt niet voor iedereen.”

Uit Tubantia 18-1-2022