KBO-Nieuws

KBO-PCOB goed van start in 2017

Op 7 maart 2017 vond de tweede gezamenlijke ledenraadvergadering plaats. Was het gezamenlijk vergaderen in december nog wat onwennig, in deze vergadering heeft de ledenraad de samenwerking echt inhoud gegeven met een belangrijk besluit over de samenvoeging van de ledenbladen.

Samenvoeging ledenbladen Nestor en Perspectief
Vanuit de wens om het gezamenlijke te versterken en het goede te behouden, heeft de ledenraad in december een voorgenomen besluit genomen om te komen tot de samenvoeging van de ledenbladen Nestor en Perspectief in een nieuw magazine. Uit onderzoek blijkt dat er breed gedragen waardering is voor dit voorstel onder de leden van beide verenigingen. Daarom heeft de ledenraad definitief groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een nieuwe bladformule. Het nieuwe seniorenblad kent binnen het algemene magazine een verenigingsspecifiek KBO- of PCOB-katern. In het KBO-katern zal ruimte worden geboden aan de provinciale bonden. Het eerste nummer van het nieuwe magazine verschijnt in augustus/september 2017.

Samenwerkingsovereenkomst afdelingen KBO en PCOB

KBO- en PCOB-afdelingen in het land zoeken elkaar steeds meer op. Daardoor ontstaat regelmatig de wens om de samenwerking concreet vorm te geven. Op verzoek van de ledenraad is een model-samenwerkingsovereenkomst opgesteld als handreiking waarmee initiatieven tot samenwerking tussen KBO en PCOB op lokaal niveau vormgegeven kunnen worden. Deze overeenkomst kan door afdelingen gebruikt worden als daar behoefte aan is. U kunt deze opvragen bij het verenigingsbureau: info@kbo-pcob.nl

Manifest Waardig ouder worden
Samen met de ChristenUnie en Omroep Max nam KBO-PCOB het initiatief voor het manifest ‘Waardig ouder worden’. De ledenraad toonde zich buitengewoon tevreden met dit initiatief van KBO-PCOB. Een langer gekoesterde wens om op een belangwekkend thema opinieleider te worden is daarmee in vervulling gegaan.
De initiatiefnemers geloven in een samenleving waarin ouderen een volwaardige plaats innemen, een samenleving waarin zij goede zorg en liefdevolle aandacht krijgen, gewaardeerd worden om wie ze zijn en waarin zij kunnen blijven meedoen. Om die samenleving dichterbij te brengen, pleiten de initiatiefnemers voor een aantal actiepunten waardoor het welzijn en de kwaliteit van leven kan toenemen. Inmiddels hebben een aantal andere politieke partijen, vele maatschappelijke organisaties en een groot aantal bekende Nederlanders zich achter het manifest geschaard. Bovendien hebben ruim 18.500 mensen het manifest op de websitewww.waardigouderworden.nl ondertekend. Op 21 februari is het 10-puntenmanifest aangeboden aan staatssecretaris Van Rijn en heeft ook de staatssecretaris zich achter het manifest geschaard. De punten in het manifest worden meegenomen in de landelijke belangenbehartiging van KBO-PCOB, zeker de komende tijd richting kabinetsformatie.

Kennismakingsbezoek aan verenigingsbureau
Aansluitend aan de vergadering heeft de voltallige ledenraad een kennismakingbezoek gebracht aan het nieuwe verenigingsbureau van KBO-PCOB. De ledenraadsleden werden enthousiast ontvangen en rondgeleid door de medewerkers. We mogen tevreden terugkijken op een geanimeerde bijeenkomst!

> Hebt u vragen of opmerkingen over dit bericht, dan kunt u terecht bij Janneke van den Hoek:janneke.vandenhoek@kbo-pcob.nl