KBO-Overijssel Nieuwsbrief dec. 2022

Voorzitter KBO Overijssel

Beste mensen van de afdelingen PCOB en KBO in Overijssel,

Bijgaand een nieuwsbrief ter afsluiting van een turbulent jaar waarbij we dankzij de inzet van velen met vertrouwen naar de toekomst kunnen kijken. Wij geven u een schets vanaf de ALV op 22 november jl.,  met daarin het besluit een ander samenwerkingsverband aan te gaan, en een kijkje in de toekomst.

De vergadering werd bijgewoond door 104 (bestuurs-) leden met 84 stemmen.

De ALV heeft met grote meerderheid besloten de voorlopige opzegging van het lidmaatschap van de Unie KBO om te zetten in een definitieve stap naar een ander samenwerkingsverband. Terugkijkend moet ik constateren dat wij, en dan bedoel ik KBO Overijssel en PCOB coördinatoren, ons 7 jaar voor het lapje hebben laten houden. Er werd over de provinciale samenwerking tussen KBO en PCOB in Overijssel door KBO PCOB in Utrecht en later in Nieuwegein meebewogen tot onze werkwijze concreet vastgelegd zou worden dan werd er een draai aangegeven zodat het zogenaamd even niet door ging. Alles overdenkende zijn wij er wel heel lang van uitgegaan dat de goede wil door de hele organisatie aanwezig was.

Wat dat betreft is het misschien wel goed dat Ingrid Rep”, de directeur van de Unie KBO de wens/eis die binnen de top van KBOPCOB leefde zo rücksichtslos vertaald heeft in haar voorstel van 10 juni jl.

“De samenwerking beëindigen of de Bonden opheffen”.

In ons geval dus KBO Overijssel opheffen, wat zou betekenen dat de ondersteuning dichtbij de leden door de provinciale werkgroepen, die we nu hebben voor, Identiteit en Zingeving, Digitalisering, Belangbehartiging, de HUBA en Bestuursondersteuning niet langer in de provincie kunnen bestaan. Overigens die werkgroepen zijn samengesteld uit leden van de PCOB en KBO in Overijssel.

En hoe gaan we nu verder?

We zijn intensief in overleg met de andere drie Bonden, die ook uittreden, en KBO Brabant en kunnen constateren dat we er niet alleen voor staan. Onder andere wat betreft het magazine, de ledenadministratie en de website krijgen we hulp en ondersteuning. Andere zaken zoals landelijke belangenbehartiging zijn bij onze partners in goede handen. We hebben ondertussen al een paar ervaringen opgedaan, over de pensioenen en wonen en zorg, en kunnen constateren dat KBO Brabant daar een gedegen organisatie voor heeft staan waar wij, de vier bonden, uiteraard ons partijtje in mee gaan blazen. Provinciaal blijven we inzetten op samenwerking met de PCOB afdelingen. Jos Nijland en ondergetekende en afdelingsvoorzitters van de PCOB in Overijssel hebben met de gedeputeerde afgesproken dat de provincie Overijssel gebruik blijft maken van onze werkgroepen om de relatie met de senioren in Overijssel te onderhouden. Ook hebben we vorige week de eerste stappen gezet voor een 2 jaar durend provinciaal gefinancierd project om mensen bewust naar hun woonsituatie te laten kijken. Eddy Oude Wesselink, voormalig directeur van het Katholiek Centrum voor Welzijnsbevordering, hebben we bereid gevonden als kwartiermaker op te treden. Ook dat project, waarvoor de provincie € 100.000 beschikbaar heeft gesteld voeren wij samen met PCOB uit. De secretarissen van PCOB en KBO Raalte doen mee met de kwartiermaker.

Wij treden nadrukkelijk niet in de relatie die de PCOB afdelingen hebben met hun hoofdkantoor. Ook stellen wij ons voor dat u, de afdelingen, uw samenwerking voortzet voor zover u die heeft. Zoals wij dat steeds uitgesproken hebben; “U bepaalt dat zelf”. De PCOB afdelingen moeten zien hoeveel ruimte zij nemen of krijgen.

Wij hebben er vertrouwen in dat we op de goede weg zijn met de stap naar het Senioren Netwerk Nederland. Voorlopig bestaande uit KBO’s Brabant Limburg Noord Holland Gelderland en Overijssel. Onder het motto “Landelijk krachtig en lokaal verankerd.

Wij wensen u een Zalig Kerstfeest en een Gezond en Goed 2023. Wij  hopen u te ontmoeten tijdens de door onze werkgroepen georganiseerde bijeenkomsten en activiteiten in het nieuwe jaar

Namens het bestuur van KBO-Overijssel

Herman Pieper