Nieuwsbrief KBO-PCOB Overijssel juli 2022

Van de voorzitter

Beste lezers,
We staan weer aan de vooravond van de zomervakantie. Een tijd voor velen van ons om lekker op vakantie te gaan; hopelijk zonder te veel perikelen op onze nationale luchthaven. Na twee roerige jaren met corona-beperkingen hopen wij dat iedereen weer rust en ontspanning kan vinden in binnen- of buitenland.
De vakantieperiode is echter niet voor iedereen even aangenaam. Zeker voor mensen met een klein sociaal netwerk of alleenstaande ouderen ligt eenzaamheid op de loer. Veel vaste activiteiten liggen stil en familie en vrienden zijn op vakantie. Het blijft belangrijk om onder de mensen te blijven én om te kijken naar elkaar. Dit kan al op straatniveau; ga eens een praatje aan met de alleenstaande buurtbewoner en nodig ze bijvoorbeeld eens uit voor de barbecue.
Vrijwilligerswerk is ook een manier om actief te blijven én de gemeenschap te helpen. Zeker in de zomerperiode zitten organisaties als Humanitas te springen om vrijwilligers met levenservaring die bijvoorbeeld als maatje willen helpen bij iemand in de buurt. Ook de Luisterlijn, in Overijssel actief vanuit Zwolle en Borne, heeft een wervingscampagne lopen. Een luisterend oor kunnen bieden voor wie het nodig heeft, is een groot goed.
Momenteel zijn er ook weer de nodige ontwikkelingen rond de pensioenen en de inkomenspositie van senioren in de brede zin. De kosten van de vaste lasten stijgen maar door en de pensioenen blijven hierbij achter. Als ouderenbonden blijven we ons sterk maken voor verbetering. Onder meer met goede voorlichting voor senioren over inkomensvoorzieningen zoals aanvulling op de AOW of huur- of zorgtoeslag. Ouderen zijn ook volgens de Nationale Ombudsman nog niet goed op de hoogte van regelingen waar zij recht op hebben; dit werpt een drempel op voor aanvragen.
De pensioenproblematiek blijft onze aandacht vragen. Hoewel de pensioenvermogens sinds 2008 ruim verdubbeld zijn tot 1.800 miljard euro, blijft indexatie vooralsnog uit. Daarnaast zorgt de hoge inflatie voor verder uitholling van de waarde van deze pensioenen. Helaas hebben we als seniorenbonden en de seniorentak van FNV slechts de mogelijkheid om niet-bindende adviezen te geven; concreet bijsturen op dit vlak blijkt erg lastig.
De stijgende energielasten raken ook een steeds grotere groep mensen. Zo sprak ik onlangs iemand wiens kosten voor gas en energie van 200 naar 600 euro in de maand gingen. Makkelijke oplossingen zijn er niet; de onzekerheid in de wereld drijft deze kosten omhoog, maar ook zaken die dichter bij huis liggen. Zo keren netbeheerders als Cogas nog dividend (overwinst) uit aan gemeenten die aandeelhouder zijn. In sommige gemeenten gaat het om miljoenen. Als zij als aandeelhouder minder dividend uitgekeerd zouden krijgen, zou Cogas wellicht de kosten voor de particulier iets omlaag kunnen brengen. Want laten we wel zijn, iedere euro telt bij een klein inkomen.
Wij wensen iedereen een fijne vakantieperiode!
Herman Pieper
Voorzitter KBO Overijssel

Naschrift:
Inmiddels heeft het kabinet rücksichtslos de stikstofplannen gepresenteerd zonder perspectief. Een deel van onze leden gaat dus een onzekere tijd tegemoet. Hopelijk gaan de gesprekken lucht geven aan hen. Wij wensen zowel hen als het kabinet veel wijsheid en sterkte en een goed doordacht vervolg.

Vertrek Sylvia

Zoals Sylvia onlangs al heeft gemaild richting de afdelingssecretarissen zal ze per 1 september niet meer werkzaam zijn voor KBO Overijssel. Intern zullen we hierbij stilstaan.

28 juli is haar laatste werkdag. Het emailadres: info@kbo-overijssel.nl blijft het algemene adres. Hier kan een ieder gebruik van blijven maken. Jolanda Haarman zal deze mails in overleg met het bestuur op zich nemen.

PCOB coördinatoren

Tot onze spijt hebben de laatste twee PCOB-coördinatoren hun functie neergelegd. Daardoor is er na meer da zes jaar intensieve samenwerking geen relatie meer met bestuurlijk actieve PCOB’ers in Overijssel. Wij betreuren het dat ze van het landelijk bestuur van de PCOB niet de ondersteuning kregen die zij nodig hadden. Uiteraard blijven wij in de werkgroepen samenwerken en juichen wij de samenwerking tussen de diverse afdelingen toe.

50 jarig jubileum KBO afdeling Tubbergen

Eindelijk was het dan zover, na 2 jaar dat er geen ruimte was om het vijftig jarig jubileum te vieren werd er op 14 juni bij het Roadhoes in Tubbergen alsnog aandacht besteed aan deze mijlpaal.

Bij de opening werd er door de voorzitter terug gekeken op de afgelopen periode en werd er door Jos Nijland van de KBO Overijssel aandacht geschonken aan het feit dat verenigingen niet zonder vrijwilligers kunnen. Eén van die vrijwilligers werd hierbij speciaal in het zonnetje gezet en ontving de zilveren speld van de KBO Overijssel. Gerard Bosch, al 17 jaar een voorbeeldvrijwilliger, die bijna alle functies die er in een bestuur zijn te vervullen ook daadwerkelijk heeft gedaan. Gerard nogmaals hartelijk dank daarvoor.

Een middag die goed werd bezocht en die door Alwie Kroeze met een lied en een sketch werd begonnen. De middag werd afgesloten met een diner waarvan iedereen heeft genoten. Een geslaagde middag en op naar het volgende jubileum.