AOW loskoppeling minimum loon

Voornemen om AOW los te koppelen van minimum loon

Hieronder een bericht van KBO-Overijssel over het voornemen van de nieuwe regering om de wettelijke koppeling van de AOW met het minimum loon ongedaan te maken.

Zoals velen van u zijn ook wij, als bestuur van de KBO-PCOB Overijssel, overvallen door het voornemen van onze nieuwe regering, zoals vastgelegd in het zogenaamde regeerakkoord, om de huidige wettelijke koppeling van de AOW met het minimumloon te beëindigen.

Het is nogal wat, als met enkele woorden in een regeerakkoord, zonder nadere onderbouwing de wettelijke koppeling tussen de AOW en het minimumloon ter discussie wordt gesteld. En dat in een regeerakkoord met voorstellen om ontzettend veel meer geld uit te gegeven dan in voorgaande jaren. Er is blijkbaar geld genoeg en geld kost niets?

Natuurlijk zal er na de invoering van een dergelijk besluit op korte termijn wel reparatie achteraf plaats vinden, maar we willen ons inzetten om het niet zover te laten komen. Als de koppeling geen wettelijk recht meer is, zal steeds bij aanpassingen van het minimumloon een incidentele aanpassing van de AOW wel of niet plaats vinden. Aanpassingen van de hoogte van de AOW wordt op die manier afhankelijk van politieke willekeur en dat geeft veel gedoe en onzekerheid!

De AOW is een wet die uitdrukking geeft aan de onderlinge solidariteit tussen de verschillende generaties in onze samenleving. De koppeling met het minimumloon garandeert ook voor gepensioneerden een minimum aan koopkracht en dat moet zo blijven.

Wij willen niet naar een samenleving waarin het enkel gaat om het individu, ikke en de rest kan stikken. Als bestuur van de KBO-PCOB Overijssel zijn wij van mening dat de koppeling tussen het minimumloon en de AOW als garantie voor een bestaansminimum moet blijven bestaan!

In het kader van het behartigen van de belangen van onze leden, maken wij ons grote zorgen over het voorstel in het regeerakkoord van het kabinet en willen daar dan ook actie op ondernemen. Ook zullen we ons standpunt via de pers kenbaar maken.

Herman Pieper, voorzitter KBO Overijssel

Egbert Knoeff Provinciaal Coördinator PCOB