Vrijwilligerswerk

Van de Stichting de Welle kregen we het verzoek om vrijwilligers op te roepen om mee te doen met het Noaberzorgplan.

Hieronder staat de oproep van de Welle.

Beste vrijwilliger,

De druk op de zorg is al lange tijd erg hoog. Ook u hebt hierover vast wel berichten gelezen of gehoord in de media. Er worden hierin ook oproepen geplaatst aan noabers en mantelzorgers om de zorg te ondersteunen. Om aan deze oproep tegemoet te komen, hebben wij in de gemeente Wierden een Noaberzorgplan opgesteld. Dit plan is samen met vrijwilligersorganisaties, thuiszorgorganisaties en de gemeente opgesteld. Doel van dit Noaberzorgplan is om, met hulp van vrijwilligers uit de buurt, de thuiszorg en mantelzorgers te ontlasten als dit noodzakelijk wordt. Zo kunnen we er hopelijk ook dan samen voor blijven zorgen dat iedereen de zorg krijgt die nodig is!

Help ons samen zorgen

We doen daarom ook graag een beroep op u als vrijwilliger. U heeft zich eerder al bij ons aangemeld om iets voor een ander te willen betekenen. Zou u dit ook in het kader van samen zorgen, voor het Noaberzorgplan willen doen?
Meldt u zich aan voor Noaberzorg, dan hoeft u geen medische zorgtaken te verlenen.
Taken waarvoor Noaberzorg ingeschakeld kan worden, zijn bijvoorbeeld:
• Kijken of medicijnen zijn ingenomen (zo niet, signaleren richting thuiszorg)
• Kijken of avondeten wordt genuttigd (zo niet, signaleren richting thuiszorg)
• Samen eten
• Boodschappen doen, hond uitlaten
• Mantelzorgondersteuning
• De was doen
• Kopje koffie drinken, luisterend oor, tegen eenzaamheid
• Korte wandeling maken
• Waken in de nacht (als u zich specifiek opgeeft voor de vrijwillige palliatieve zorg)

Juiste afstemming takenpakket

De precieze taken worden in goed overleg tussen de thuiszorg en de vrijwilligerscoördinator afgesproken. De coördinator kijkt welke vrijwilliger beschikbaar is en zorgt voor een goede match.

Coördinatie Noaberzorg

Noaberzorg is, door de coronapandemie, in het leven geroepen als een tijdelijke intensieve samenwerking tussen vrijwilligers en de thuiszorg. De coördinatie hiervan is in handen van Stichting de Welle en Evenmens. Ons streven is zoveel mogelijk vrijwilligers beschikbaar te hebben die, mocht het noodzakelijk zijn, ingezet kunnen worden binnen het Noaberzorgplan. Zo kunnen veel mensen een helpende hand bieden bij het samen zorgen.

Wilt u als vrijwilliger onderdeel zijn van de Noaberpool gemeente Wierden?
Meldt u dan aan via een van de volgende kanalen:
Telefonisch: 0546 – 898 363
Via de website: www.noaberzorgwierden.nl
Wij zien uw inschrijving natuurlijk graag tegemoet. Heeft u vooraf nog vragen neem dan contact op via 0546-898 363. Dank alvast voor uw tijd en inzet!

Met vriendelijke groet namens de vrijwilligersorganisaties,

Fleur Marsman
Ria Maassen van de Brink