De Wiezer

Elke maand presenteren de drie ouderenbonden zich in deze kolom met nieuws en informatie, gericht op senioren in de gemeente Wierden. Voor senioren van vandaag en morgen.

Uit de Wiezer van 18 oktober 2023:

Is een cursus valpreventie nodig?

Ornaat er veel valongelukken zijn, is onlangs week besloten om een cursus valpreventie in het ziekenfondspakket op te nemen in 2024. De voorwaarden waaronder men en wie hier gebruik van mag maken, worden nog bekend gemaakt. Er zijn nu ook cursisten voor een cursus valpreventie, maar die betalen de kosten nog zelf. Ze leren op de cursus hoe je je op kunt vangen, mocht je onverhoopt vallen. Op de landelijke website van veiligheid,nl, het kenniscentrum voor letselpreventie, staan de feiten en cijfers van valongelukken:

– Er belandden vorig jaar 105.000 65-plussers op cie SE.H (spoedeisende hulp) – 43% van de 65-plussers valt in of rondom het huis – 8% valt op straat – 6% valt in een instelling – 43% overig/onbekend

Naarmate men ouder wordt, vallen mensen vaker: 33% van de 65-plussers komt jaarlijks ten val. Vijftig procent van alle 75-plussers komt jaarlijks ten val en zelfs zestig procent van alle 85-plussers komt jaarlijks ten val!

Als u deze cijfers ziet, dan is het wellicht nuttig om een cursus valpreventie te volgen! Uiteraard beslist u daar zelf over Wilt u uw vrije tijd deze winter vrolijk besteden, dan bent u altijd welkom bij de drie seniorenclubs die de gemeente Wierden rijk is. Daar is altijd wat te doen en kunt u met veel mensen spreken en plezier maken, serieuze zaken bespreken, wat u maar wilt. Komt allen en sluit u aan bij! Hoe meer leden, hoe meer vreugde en meer mogelijkheden om het u aangenaam te maken. U kunt zich opgeven zie onderstaande gegevens.

Zien we u de volgende vergadering of bijeenkomst? Voel u welkom Vriendelijke groet namens. Senioren Gemeente Wierden (SGW), Ria Broeze-v.d. Kolk Voorzitter

Activiteiten KBO Enter

Op deze website kunt u de actuele activiteitenkalender vinden.