Persbericht Unie KBO

Unie KBO wil seniorvriendelijke gemeenten

Den Bosch. 31 maart 2014 – De collegeonderhandelingen zijn in volle gang. Voor de ouderenorganisatie Unie KBO, met 505 lokale afdelingen, een goed moment om de seniorvriendelijkheid van de Nederlandse gemeenten te bevorderen. Met behulp van een checklist gaat de Unie KBO haar invloed aanwenden tijdens de collegevorming. Dat dit hard nodig is blijkt uit recent eigen onderzoek van de Unie KBO, waarbij een derde van de senioren aangeeft dat hun gemeente faalt op belangrijke punten als gezondheid, wonen en mobiliteit.

Door de verschuiving van vele taken van het rijk naar de gemeenten, neemt de verantwoordelijkheid voor het seniorenbeleid op lokaal niveau sterk toe. De Unie KBO biedt haar 505 lokale afdelingen daarom juist nu handvaten aan om een krachtige lobby te voeren ten behoeve van een goed, gemeentelijk seniorenbeleid. De checklist “hoe seniorvriendelijk is uw gemeente?” is gericht op het scheppen van een fijne leefomgeving voor senioren. Aan bod komen onderwerpen als openbare ruimte, zorgvoorzieningen, betaalbaar wonen en een goede informatievoorziening. Dit laatste punt is van groot belang, ook al omdat veel senioren niet over internet beschikken.

De Unie KBO opent tevens een spreekuur voor lokale KBO-afdelingen om zodoende de gemeentelijke lobby extra te ondersteunen. De checklist wordt vandaag aan alle afdelingen aangeboden.

Over de Unie KBO

De Unie KBO is met 180.000 leden de grootste, onafhankelijke ouderenorganisatie van Nederland en komt op voor de belangen van senioren, voornamelijk op het terrein van zorg, welzijn, inkomen en koopkracht. Daarnaast biedt de Unie KBO haar leden diverse diensten, services en voordelen. Meer informatie over de Unie KBO: www.kbo.nl

Noot voor de redactie: voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Arno Heltzel, woordvoerder van de Unie KBO. Telefoon 073-6123475 en 06-51295294.

This entry was posted in Activiteiten kbo-enter, Uncategorized. Bookmark the permalink.