Belastingaangifte 2018 voor senioren en hulpvragers
Het jaar 2019 is al weer een paar weken oud. Tijd om na te denken over de belastingaangifte 2018 en om een aantal vragen te beantwoorden:
- Moet u altijd aangifte doen?
Nee. Als u geen verzoek krijgt om aangifte te doen, dan gaat de belastingdienst ervan uit dat de door de werkgever of de pensioenfonds ingehouden loonheffing overeenkomt met de eindheffing. Vaak is dat ook zo. Heeft u echter in het afgelopen jaar veel studiekosten, ziektekosten (tandarts, therapeut, reiskosten, dieetkosten, etc.) gehad of veel giften gedoneerd, dan zou het best eens kunnen zijn dat u een aanzienlijk bedrag terug krijgt. Ook bij een laag inkomen (bv. AOW en klein pensioen) is de kans aanwezig dat u belasting terug krijgt. In ieder geval loont het vaak wel om aangifte te overwegen, ook al heeft u van de belasting bericht ontvangen dat dit niet noodzakelijk is.
Krijgt u wel zo’n verzoek tot aangifte, bv. omdat u ook hypotheekkosten of meerdere werkgevers heeft, dan bent u verplicht om aangifte te doen. Levert u, na een herinnering, de aangifte te laat in dan krijgt u een verzuimboete van € 396,- en dit kan oplopen tot € 5278,-.
- Hoe doet u aangifte?
De aangifte gaat altijd digitaal en is redelijk gemakkelijk zelf in te vullen. Bent u daar niet bedreven in of heeft u bij het invullen assistentie nodig dan zijn er een aantal mogelijkheden om hulp te krijgen.
- Via de ouderenbonden KBO, PCOB (voor leden)
De plaatselijke afdelingen zijn zelf belast met het wel of niet regelen van hulp. Zij kennen echter de vrijwilligers, die u ook dit jaar kunnen helpen met het invullen van de aangifte. Als onkostenvergoeding vragen zij aan de leden € 12,- (o.a. reis-, porto en printkosten) . Zij maken daarbij gebruik van uw eigen DigiD of er moet een machtiging aangevraagd worden . Deze wordt u dan in een blanco envelop toegestuurd. De vrijwilligers worden via de landelijke ouderenorganisatie bijgeschoold.
- Via het vrijwilligersteam uit Wierden en Enter
Dezelfde groep vrijwilligers, helpen ook andere ouderen en hulpbehoevenden uit Wierden en Enter. Tegen een geringe meerprijs vullen zij met u de belastingaangifte in. Ook kijken ze na of u in aanmerking komt voor de huur- en/of zorgtoeslag en of deze juist berekend is. Daarvoor komen zij net als bij de ouderenbonden bij u thuis. U vult samen met uw eigen DigiD of via een machtiging ( www.digid.nl/machtigen -tel. 0881236555) de aangifte in.
Hebben zij in het verleden u ook via een machtiging geholpen, dan krijgt u deze waarschijnlijk automatisch door de belastingdienst toegestuurd.
Wilt u assistentie van een van deze vrijwilligers en voldoet u aan de voorwaarde: Senior of hulpbehoevend en uw inkomen is minder dan € 35000,- (echtpaar € 50000,-) , neem dan contact op met de u bekende invuller of bel 0546-432705 en wij zorgen ervoor dat één van ons contact met u op neemt. Ook als lid van de ouderenbond kunt u dit telefoonnummer bellen.
- Via de vakbonden FNV/CNV
Bent u lid van één van de vakbonden, dan kunnen zij u helpen met uw aangifte tijdens een invulsessie. Meestal is dit gratis. Ook hiervoor moet u een machtiging aanvragen. Inlichtingen bij uw vakbond.
- Via de belastingdienst.
De belastingdienst helpt particulieren onder bepaalde voorwaarden bij het invullen.
U kunt dan langskomen op 1 van hun kantoren. U moet hiervoor wel eerst een afspraak maken. Maak vóór 1 mei een afspraak via de belasting telefoon: 0800 – 0543. Hoe eerder u belt, hoe eerder zij u kunnen helpen.
- In de bibliotheek.
Ook dit jaar gaan de bibliotheken weer helpen bij het invullen van belastingen. Hoe, wanneer en onder welke voorwaarden is bij het samenstellen van dit artikel nog niet bekend.
Komt u niet in aanmerking voor hulp omdat u niet aan de voorwaarden voldoet of heeft u een meer ingewikkelde aangifte, dan kunt u terecht bij talloze commerciële belastingconsulenten en administratiekantoren (zie Gele Gids).